CFP(Synthese): Epistemological Issues in Neurodivergence and Atypical Cognition

Español  English

 Call for Papers (Topical Collection Synthese) Epistemological Issues in Neurodivergence and Atypical Cognition

 

Call for Papers (Topical Collection Synthese): Epistemological Issues in Neurodivergence and Atypical Cognition

Guest editors:

  • Alejandro Vázquez-del-Mercado (UNAM)
  • Claudia Lorena García-Aguilar (IIFs-UNAM)

We invite contributions for the Synthese Topical Collection, Epistemological  Issues in Neurodivergence and Atypical Cognition. In this volume we want to explore how different cases of neurodivergence and/or atypical cognition can help to clarify or to deepen our understanding of traditional epistemological issues whether by broadening some epistemological categories such as norms, agency, epistemic virtue, etc., or by suggesting new ways to theorize about the connections between such categories. By ‘neurodivergent agents’ we mean not only those subjects with epistemic dysfunctions or disabilities, but also those that are extraordinarily cognitively endowed

The proposed collection will address issues such as:

  • What do studies about neurodivergent subjects can show us about understanding epistemic states and capabilities (including epistemic agency)?
  • Is there a way to account for the normativity of function and warrant in maladaptive mechanisms?
  • Are atypical mental states, such as delusion, rational? Do they have any implications for epistemological issues related to the mind such as transparency and self-knowledge?
  • How are epistemic duties affected by certain mental conditions, such as dementia, attention deficit hyperactivity disorder, Alzheimer’s disease, etc.?
  • Are neurodivergent individuals particularly affected by epistemic injustices? If so, in what manners? And are there any ways to palliate or diminish these injustices?
  • Should there be differences in epistemic duties and responsibilities between these disabling heritable cognitive divergences and those divergences that are also heritable yet epistemically valuable?
  • Does acknowledging neurodivergence pose any particular problems to some of the main positions in traditional analytic epistemology (such as reliabilism or evidentialism)?

Contributions should be submitted by November 1, 2019. They must be original works and not be under review elsewhere. Please follow the journal’s guidelines and use the platform for submissions at  https://www.editorialmanager.com/synt

Any inquiries concerning this CFP should be sent to:

 

Español  English

 

Call for Papers (Topical Collection Synthese): Epistemological Issues in Neurodivergence and Atypical Cognition.
(Invitación a someter artículos. Colección Tópica de Synthese: Temas epistemológicos de la Neurodiversidad y de la Cognición Atípica)

Editores invitados:

  • Alejandro Vázquez-del-Mercado (UNAM)
  • Claudia Lorena García-Aguilar (IIFs-UNAM).

 

Estamos solicitando contribuciones a la Colección Tópica de la Revista Synthese, Temas epistemológicos de la Neurodiversidad y de la Cognición Atípica. En este volumen queremos explorar cómo es que diferentes casos de neurodivergencia y de cognición atípica pueden ayudar a clarificar o a profundizar nuestro entendimiento de cuestiones epistemológicas tradicionales, ya sea ampliando algunas categorías epistemológicas tales como las de norma, agencia, virtud epistémica, etc. o sugiriendo nuevas formas de entender las conexiones entre tales categorías. Entendemos el término ‘agentes neurodivergentes’ no sólo para referirnos a sujetos que sufren de disfunciones epistémicas sino también a aquellos sujetos que tienen capacidades cognitivas extraordinarias.

La colección que proponemos examinará temas tales como:

  • ¿Qué es lo que los estudios de sujetos neurodivergentes pueden enseñarnos acerca del entendimiento de los estados y capacidades epistémicos (incluyendo la agencia epistémica)?
  • ¿Hay alguna forma de explicar la normatividad y la garantía epistémica de las funciones en los mecanismos cognitivos que están mal adaptados?
  • ¿Son racionales los estados mentales atípicos, tales como el engaño? ¿Tienen algunas implicaciones relacionadas con cuestiones epistemológicas relacionadas con la mente como la transparencia y el auto conocimiento?
  • ¿Cómo es que ciertas condiciones mentales, por ejemplo, la demencia, el trastorno de déficit de atención con hiperactividad, la enfermedad de Alzheimer, etc., afectan las obligaciones epistémicas?
  • ¿Son los individuos neurodivergentes especialmente afectados por las injusticias epistémicas? Y si lo son, ¿de qué maneras? ¿Hay algunas maneras de paliar o disminuir estas injusticias?
  • ¿Debería haber diferencias en las obligaciones y responsabilidades epistémicas entre algunas divergencias cognitivas discapacitantes heredables y aquéllas divergencias que también son heredables pero que son epistémicamente valiosas?
  • El reconocimiento de la neurodivergencia ¿genera problemas particulares a algunas de las principales posiciones en la epistemología analítica tradicional (como el confiabilismo o el evidencialismo)?

Las contribuciones a este volumen deben de ser enviadas a más tardar el 1° de noviembre de 2019. Deben ser trabajos originales en inglés y no deben de estar siendo dictaminados en ningún otro lugar (revista, antología, etc.). Favor de seguir las pautas de edición de la revista y usar la plataforma para someter artículos que se encuentra en el sitio https://www.editorialmanager.com/synt

Cualquier pregunta o duda en relación con esta invitación, favor de contactar a:

 

 

 

Actualizado Oct 24 de 2019
    Abr 25 de 2024
© 2015-2019 Instituto de Investigaciones Filosóficas - Universidad Nacional Autónoma de México
  Aviso de privacidad